niedziela, 13 sierpnia 2017

Bezpieczeństwo po holendersku

Holenderskie linie lotnicze KLM Royal Dutch Airlines cały zrobić ukłon w stronę środowiska LGBTQABC (jak to niektórzy złośliwie określają) i pokazać, są bardzo tolerancyjne i otwarte na ludzi o innej niż normalna orientacji seksualnej. Tu taka mała dygresja - we współczesnej Europie ciężko jest powiedzieć, jaka jest normalna orientacja seksualna. Dawniej było to jasno określone, normalna orientacja seksualna to była orientacja standardowa, czyli hetero. W dzisiejszych czasach w Europie jest taki zamęt, nie wiadomo w ogóle, jaka jest normalna rotacja, a kto wie, czy niedługo nie będzie tak, że normalna orientacja seksualna to brak orientacji seksualnej.

Wracając jednak do rzeczy, holenderskie linie lotnicze zamieściły reklamę na Twitterze, w której przedstawiono trzy paski zapięć lotniczych mające zresztą kolorystykę gejowską (tęcza sześciu barw). Podpisano to zdjęcie taki sposób, że nie jest ważne z kim się łączy. Użyto słowa "click" ponieważ paski lotnicze zapina się, czemu towarzyszy dźwięk klikania. Reklama jako taka jest bardzo fajna, ponieważ pokazuje najpierw dwa paski z gniazdkami, potem dwa paski z wtyczkami, a następnie pasek z wtyczką i gniazdkiem. Można to bardzo ładnie (i dziecinnie prosto) interpretować jako pary (odpowiednio) lesbijek, gejów i hetero, przy założeniu, że wtyczka to symbol męski, a gniazdko żeński.

O ile sama reklama jest naprawdę bardzo fajna, o tyle internauci bardzo szybko zwrócili uwagę na to, że paski reprezentujące (jak to się pięknie mówi) pary jednopłciowe są po prostu bezużyteczne pod względem bezpieczeństwa. Nie da się bowiem zapiąć paska, w którym są dwie wtyczki lub też dwa gniazdka. Zapiąć można jedynie pasek w którym (nomen omen) wtyczka wchodzi do gniazdka. Dlatego też, pomimo że reklama holenderskich linii lotniczych miała dobre intencje, wyszła jako pośmiewisko, pokazując że pary jednopłciowe są pod pewnymi względami ułomne. Faktycznie są ułomne, gdyż biologicznie nie mogą mieć ze sobą dzieci (co może w tej reklamie symbolizować wejście wtyczki do gniazdka, zaś zapięcie paska może symbolizować na przykład kontynuację pokoleń). Niestety nie da się jeść ciastka i mieć ciastka. Jeśli serce i nasza orientacja sprawia, że chcemy wiązać się z osobą tej samej płci, to będą się z tym wiązały pewne konsekwencje także biologiczne i społeczne. Gdybym ja był organizatorem tego rodzaju kampanii, postawiłbym raczej na promocję pasków mających we wszystkich przypadkach wtyczki i gniazdka, ale oznaczonych symbolami płci.

Nikt wtedy nie narzekałby, że takie paski nie mogą się zapiąć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz