Oto wybiórcza lista moich ulubionych filmów, wraz z krótkimi uzasadnieniami.
Filmy, których ekspresja wykracza poza sam film - a dotyka człowieczeństwa, Boga i fundamentalnych pytań to:
- Pasja - to nie film, to akt wiary, jedyny w swoim rodzaju i autentyczności
- The Mission - poruszające zderzenie Dzieła Bożego z okrucieństwem naszego świata
Filmy, które pozytywnie mnie energetyzują i dają optymizm w postrzeganiu świata, pozwalając naładować się pozytywną energią, to:
- Amelia - genialna pozytywna energia, optymizm, humor i wspaniały świat ludzkiej wrażliwości
- American Beauty - bo pokazuje, że zawsze możemy sobie wywalczyć czas na drugą szansę w życiu
- Dziennik Bridget Jones - wspaniały angielski humor i optymizm w przesłaniu
- Erin Brokovich - pokazuje jak można osiągnąć wielki sukces w życiu dzięki sercu dla innych
- Masz wiadomość - wirtualne i realne życie splatają się we wspaniały scenariusz
- Pieniądze to nie wszystko - po prostu zawsze mnie napełnia optymizmem
- Nigdy w życiu - bo jest po prostu optymistyczny, mimo że pokazuje jak los rzuca nowe wyzwania w życiu
Filmy, które uznawane są za wybitne i kultowe i nie dają się łatwo zaszufladkować do jakiejś kategorii, a jednocześnie mnie urzekły, to:
- Forrest Gump - to po prostu film o tym jak bardzo życie może być zwariowane, a zarazem wzruszające i prawdziwe
- Pulp Fiction - fenomenalny film, uwielbiam jego poczucie humoru i niesamowity kunszt
Filmy, które mają wspaniałą ekspresję historyczną i pokazują okrucieństwo, ale także inne uwarunkowania wojny to:
- Braveheart - poruszający obraz o miłości i pragnieniu wolności w zderzeniu z tyranią
- The Patriot - najlepsze ukazanie okrucieństwa XVIII-wiecznej wojny jakie widziałem
- We were Soldiers - prawda o Wietnamie
- Szeregowiec Ryan - wspaniałe pokazanie losów żołnierzy na tle II wojny światowej
- Upadek - poruszający film o upadku, który kosztował świat miliony ofiar
- Gettysburg - o bitwie, która zmieniła historię Ameryki
- 9 Kompania - przejmująca, a do tego rosyjska, wizja wojny w Afganistanie
- Kingdom of Heaven - wspaniały obraz czau wyprawy krzyżowych i etosu rycerskiego
- 300 - za klimat heroicznej legendy, film w iście posągowym, ale zarazem nie patetycznym stylu
- Generał Nil - za fenomenalne ukazanie okrucieństwa i bezduszności stalinowskich oprawców
- Alamo (2004) - genialne pokazanie realów tego oblężenia, które obecnie jest legendą, a wtedy była heroicznym czynem zwykłych, a nie posągowych ludzi
- Chłopiec w pasiastej piżamie - obozy koncentracyjne oczami dzieci z obu stron
- Gandhi - o wojnie bez przemocy, która w końcu zwycięża przemoc i nienawiść
- Nędznicy (1978) - dopóki na świecie będzie bieda, opowieści takie jak ta mają sens
- Gladiator - za wspaniałe klimaty starożytnego Rzymu oraz naiwny ale piękny mit o sprawiedliwości
- Rob Roy - o wierności zasadom, honorze i prześladowaniu za bycie człowiekiem zasad
- Walkiria - o innych Niemcach, tych, którzy dokonali zamachu na Hitlera i mieli odwagę marzyć o innych Niemczech
- Belle - piękne ukazanie walki o godność ludzką i realiów XVIII wieku
Filmy, z których aż pachnie morzem to:
- Pan i władca na krańcu świata - genialne dzieło Petera Weira, niesłychany autentyzm
- Gniew oceanu - poruszająca i piękna historia, mimo, że bez happy endu ;-)
- Das Boot - podwodna historia w najlepszej postaci, grze aktorskiej i reżyserii
- U-571 - film, który najlepiej ukazuje jak trzeba dojrzeć do roli, którą się chce odgrywać w życiu
- Admirał - ma tylko kilka scen bojowych, ale genialnie pokazuje I wojnę światową na morzu
- Bunt na Bounty (1984) - wspaniałe pokazanie realiów życia na morzu oraz konfliktu dyscypliny z pożądaniem wolności i raju na tahitańskiej ziemi
- Piraci z Karaibów (1-4) - nowe podejście do kina płaszcza i szpady, ciekawe, zabawne i bardzo udane
Filmy, które wzruszają i nie pozwalają przejść obojętnie to:
- Dom dusz - wzruszająca historia z dalekiego kraju, ale o bliskich sercu sprawach
- Cena Strachu - niezapomniany thriller, o absolutnie ponadczasowej wymowie
- Once - wspaniały film, nakręcony za jedyne 130 tysięcy euro, wielka jakość za tak małą ilość
- Lista Schindlera - o tym jak człowieczeństwo zwycięża zło w złych czasach
- Amadeusz - bo jak może nie wzruszać muzyka największego muzycznego geniusza w historii ludzkości?
- Amistad - o tym jak można bronić godności i prawa do wolności u każdego, niezależnie od koloru skóry
- Karol, człowiek który został papieżem - za pokazanie jak ze zwykłego człowieka powstaje człowiek, który poruszył Kościół i świat
- Moulin Rouge - nie lubię musicali, z wyjątkiem tego jednego :-)
- Pan Tadeusz - wspaniałe piękno Litwy, dawnych czasów i piękno poetyckiego języka - w jednym
- Pianista - o tragizmie losów Żydów w czasie hitlerowskiej okupacji
- Pora umierać - genialny film jednego aktora (w praktyce) i jednego psa
- Jak zostać królem - wspaniała opowieść o tym, że aby czynić "cuda" trzeba mieć charyzmę a nie tytuły naukowe
- Mój rower - genialne ukazanie konfliktu, a potem jakże pięknego i optymistycznego dla mnie pogodzenia się pokoleń
- Belle - jeden z nielicznych filmów, który potrafię oglądać kilka razy pod rząd bez skrótów i który ukazuje nie tylko fundamentalne dylematy, ale także przybliża zasady bycia dżentelmenem
Filmy, które przenoszą w świat najwspanialszej baśni albo ciekawie pokazują przyszłość to:
- Valerian i miasto tysiąca planet - europejskie kino science-fiction, genialne! (wspaniała baśń o przyszłości bez wad sztampy Hollywood)
- Władca pierścieni - genialna proza Tolkiena i genialna realizacja Petera Jacksona
- Avatar - poruszył mnie realizm i staranność tego pozornie tylko fantastycznego filmu
- Star Wars - dzięki Gwiezdnym Wojnom zacząłem pisać mając 14 lat!
- Igrzyska śmierci - bardzo udana, choć okrutna, wizja przyszłości, będąca przy tym świetną metaforą teraźniejszości
- Ja robot - bardzo ciekawie pokazany motyw buntu maszyn a także piękna wizja przyszłości
- Obcy 4 - za ciekawą koncepcję i wartościowy dystans do poprzednich filmów z tej serii
Filmy, które opowiadają o rzeczach przerażających, mrocznych lub strasznych to:
- Diabeł - wspaniałe ukazanie ingerencji diabla w nasze życie, ale zarazem nadzieja na odkupienie grzechów
- Dracula - klasyka kina wampirzego w realizacji Coppoli w świetnej obsadzie
- Egzorcyzmy Emily Rose - film o tym jak wiara i poświęcenie jednej osoby mogą przynieść pożytek wielu innym
- Jeździec bez głowy - wspaniały horror w romantycznym klimacie
- Obcy 8 pasażer Nostromo - uznany z najlepszy horror wszech czasów
- Uczeń szatana - o tym jak zły starzec potrafi zarazić złem młodego człowieka
- Vidocq - wspaniała historia we wspaniałej filmowej, specjalnie przerysowanej, aranżacji
- Wywiad z wampirem - genialne przedstawienie smutnej egzystencji wampira
- Zielona mila - wspaniała historia o cudzie dobra w naszym mrocznym świecie
Filmy, które opowiadają o gejach lub zahaczają o problematykę naszej orientacji:
- Tajemnica Brokeback Mountain - wspinały film o tym jak w dawniejszych latach miłość gejowska potykała się o kłody rzucane przez społeczeństwo
- Dom chłopców - piękny film o miłości która przetrwa AIDS i śmierć partnera
- Modlitwy za Bobbiego - genialny film o tym jak uczymy się miłości i tolerancji
- Napola - film o nazistowskiej indoktrynacji, w której nie ma prawie miejsca na miłość i wrażliwość
- Letnia burza - wspaniały film o gejowskich wahaniach młodego chłopaka, a także o pięknie rywalizacji sportowej
- Sala samobójców - genialny obraz współczesności jakiej nie widać na ulicach, bo jest w domach, w Sieci i umysłach
Najlepsze komedie to oczywiście:
- filmy grupy Monty Pythona - bo najlepiej robią "ping" ;-)
- Miś - zdecydowanie kultowy
- Rejs - kultowy film zagrany w sporej części przez amatorów
- Autostopem przez galaktykę - świetna dawka angielskiego humoru
oooo, jaki ładny wpis:)
OdpowiedzUsuńfilmy, filmy, filmy. cudownie.
nawet sensowna umiejętność uzasadnienia wyborów jest teraz czymś rzadkim.
i choć dużo tu filmów w "nie moim stylu", fajnie poczytać wpis kogoś, kto lubi kino i wie, o czym pisze.
dziękuję i pozdrawiam. ponownie;)
PS. obiecuję, że już nie będę nadużywał Twoich łamów do własnych wynurzeń;)